Roligt decemberfiske efter gädda

I söndags var jag ute på gäddfiske vilket var ett tag sen. Denna årstid är väldigt nyckfull. Oftast har man ganska trögt fiske men träffar man rätt kan man ha ett riktigt bra fiske. Vi var bara på jakt efter ett monster så antalet fiskar spelade oss ingen större roll...

Havsöringsfisket

Som jag skrev i mitt förra inlägg så skulle det bli en del havsöringsfiske kommande tiden. Jag var till exempel ute med Astrid med systrar och far som fått en fiskeguidning i 75 års present. Jag hämtade upp gänget på Utö där de hade bott på värdshuset över natten. Ganska omedelbart hade jag själv en följare...

Länge sedan nu - summering

Jag har varit katastrofalt dålig på att rapportera och det har jag även fått höra på flera håll. Här kommer ett försök till förbättring.

Fisket har varit knepigt sista tiden. Det kom ett "kallras" för tre veckor sedan där vattentemperaturen...

hämtning på kråmö

Helgens guidningar och FJ-reportage

Vädret var magiskt. Strålande höstsol, frisk härlig luft och ingen vind. Alla var eld och lågor över den tur de hade att träffa så rätt med vädret men tyvärr brukar inte fiskarna hålla med oss människor. En kall natt och sen sol och vindstilla brukar innebära segt fiske...

25 gäddor på knappa 2 timmar

Jag var ute en kortis igår kväll och trots helt vindstilla så var gäddorna på hugget. Vi tog 25 gäddor på knappt två timmar och några abborrar utöver det, dock inga stora. Höstens gäddfiske har börjat lovande!...

Storguidning idag

Idag var det jag plus tre hjälpbåtar som körde. Det var Patrik Lindström, Olle Bergren och Johan Thelander som hjälpte mig med dagens gäster. Strålande väder hade vi och fisket var godkänt men man kände att de inte riktigt var på hugget...

höstgädda från trosa

Bra start på höstens gäddfiske

Jag var ute igår på höstens (är väl inte riktigt höst än) första gäddfiske med kunder. Det var Johan Johansson som tillsammans med fyra vänner som ville ge sig i kast med de starka sensommargäddorna...

säkrad hälleflundra vid båtkanten

Hälleflundra sammanfattning med bilder och film!

Vilket fiske vi kan summera ihop resan till. Fisket på Söröya Gjestestue har motsvarat förväntningarna gånger 10.

Det började helt galet bra redan första dagen med 9 st landade hälleflundror och säkert 40-50 kontakter utöver det. Största runt 25 kg...

Ärrad kämpe

Det har inte blivit så mycket fiske sista dagarna. Dels på grund av hård vind men också av andra skäl och det verkar som om vi avslutar resan ett par dagar tidigare än beräknat. Imorgon bitti tar vi båten till Hammerfest och därefter bil till Luleå och tillslut Stockholm...

fin bäcköring

2h fjällfiske = 14 öringar

Eftersom det blåser något överjävligt idag och har gjort senaste dagarna så får man mata upp på fjället med fyrhjulingen och dämpa abstinensen med lite fjällfiske...

storm på söröya

Inblåsta

Nu har vi snart i två dygn varit helt inblåsta. Det blåser nu lite dryga 15 m/s och säkert en bit över 25m/s i vindbyarna. Det i kombination med regn ger nog en ganska obehaglig upplevelse på havet misstänker jag...

hälledrill i höga vågor

Hälledrill på barents hav

Det var kanonfiske idag. I vår båt kom det upp 4 hälleflundror med en topp på 136 cm som Sven-Olov tog. Söröya Gjestestue levererar svårt! Totalt 8 flundror i 3 båtar med 136, 130 och 123 i topp...

bajspositionen är vanlig när en hälle rusar

Hälleflundrorna tog revanch

Märklig dag idag. Vi tappade nästan dubbelt så många hälleflundror idag som vi gjort totalt på hela resan. Svårt att säga vad det beror på men vi har landat nästan oförskämt hög procent av de flundror vi dragit med ett mothugg på så det kanske bara är verkligheten som kommer ikapp oss. Synd att allt sker på en dag bara...

nytt pb på hälleflundra på hela 159 cm!

159 cm - nytt hälle-PB

Idag var första dagen på hälleflundravecka nummer två . Vi skulle fiska av en fin kant som gett oss bra med fisk under förra veckan. Det gick ganska grov sjö där strömmen mötte vinden men det var ändå någorlunda fiskbart. Efter två eller tre drifter så gör vi en drift över en grundtopp där det gick från 34m djup till ca 30 m. Då känner jag hur något petar på jiggen och därefter suger det tag rejält i spöt...

pb insjööring

Vilodag blev nytt PB

Idag var tanken att jag helt skulle vila från fisket men sent på kvällen tog abstinensen över. Först tänkte jag ge mig ut ensam på hälleflundrafiske men det är ett inte helt riskfritt fiske och därför inte optimalt att vara ensam när man fiskar...

S-O med liten hälle

Hälleflundra, öring och röding

Vi for ut vid 9 tiden till ett ställe vi fiskade lite första dagen och fick två fina hälleflundror. Då det inte blåste något så skulle vi pröva att trolla lite. Jag hann inte mer än få jiggen ner till botten förens det smäller på en fin hälle på 116 cm och ca 19 kg...

finväder i nordnorge hör inte till vanligheterna

Fem olika arter idag

Det blev väldigt mycket båtåkande för att testa nya platser idag och därmed inte allt för mycket fiske. Vi båda var ändå så otroligt slitna att när vi väl fiskade så gjorde vi det inte speciellt effektivt. På söndag ska vi ta en vilodag så att vi kan tokfiska hela nästa vecka...

söröya är vackert

En hälle upp idag

En otroligt trög dag idag jämfört med hur fisket varit tidigare. Efter ca 1 timme fick jag en ganska hyfsad kolja på ca 2-3 kg som jag höll på att pumpa upp från 35m djup. När jag har 10 m kvar så känner jag två tunga knyckar och sen tjonga det till något sinnessjukt i spöt och en rusning på 10-15m...

hämta en hälleflundra

Åka och hämta en hälleflundra

Idag tog vi sovmorgon efter att ha fiskat stenhårt i två dagar. Vi körde lite drygt en halv dag och tog 4 st hälle vilket är återigen overkligt bra. Men om det är något som är ännu bättre så är det snittstorleken. Minsta idag vägde 21 kg och största 138 cm och 35 kg...

personbästa hälleflundra 40 kg

Fem hälle-PB på två dagar

Vilket satans fiske vi har nu! Dagen började ganska bra med en tappad och en landad på ca 30 kg. Därefter hade vi 4-5 riktigt tröga timmar men sen bröt helvetet lös...

min livs första hälleflundra

Makalöst hälleflundrafiske

Efter ca 27 timmars bilfärd och 3 timmar med båt från Stockholm till Söröya kom vi äntligen fram. Första fiskedagen inleder vi med att testa ett för Sven-Olof nytt område. Själv har jag aldrig landat en hälleflundra men har ett förflutet med 6st tappade från min senaste expedition till Tromsö förra året...

undervattensbild på hälleflundra

Semesterfiske efter hälleflundra

Det har varit mycket guidningar sista tiden och jag har inte riktigt hunnit med att blogga. Jag har guidat både på gädda och abborre. Gäddfisket har för det mesta varit bra med några undantag. Igår till exempel var det riktigt segt ända tills..

Rapport senaste guidningarna

Det har varit mycket gäddturer den här våren och så även nu sista tiden. Till exempel var jag ute med Stefan Laan, en nyinflyttad Trosa bo. Dagen började grymt med massvis av kontakter redan första driften. Tror vi landade 6-7 gäddor...

fin skärgårdsgädda

Varför fiska lax när man kan fiska gädda?

Jag har tillsammans med två vänner tävlat i CWC Nynäshamn Laxcup. Det var totalt tre tävlingsdagar och vi fick tyvärr inte en enda lax. Det är dock inget vi skäms över för det var knappt några andra båtar som fick heller. Totalt vägdes det in 8st laxar + 1 havsöring fördelat på 8 av 55 båtar...

stora matresan per morberg

Filminspelning med tv4 och Per Morberg

Programidén var att Per tillsammans med fru åker ut med den lokala fiskaren för att se vad för fisk som går att få tag på. Den färska fisken som vi lyckas fånga anrättas sedan omedelbart på en grill med färska örter och kryddor...

grym gädda tagen i trosa skärgård

Sjukt bra gäddfiske nu

Vi nötte i några timmar utan knappt en fisk. Jag tog en liten stackare det var allt. Vi prövar att helt byta område och snacka om att vi träffar rätt. Vi hamnar mitt i världens gäddrally och har fisk i nästan varje kast och dubbeldrillade några gånger...

Fina storlekar på dagens guidning

Jag hann knappt kroka loss gäddorna innan någon hade en ny på. Vi drog på väldigt kort tid upp ca 10 st gäddor och tappade säkert en 5-6st. Därefter dog det ut en stund. Men det var bara tillfälligt för strax så...

Gnuggande efter tunggung

På fredag och lördag ska jag tillsammans med Johan guida Klimatrör i Nyköping. Killarna från Klimatrör gillar att bända stort. Förra våren när vi var ute hade vi bra fiske. Drygt 40 gäddor kom upp och jag tror det va närmare 10st som vägde över 5 kg...

19 st gäddor på dagens guidning

Vi var långt bort idag på ett nytt område och jag började tvivla på om det faktiskt var en bra idé. Men med mätta magar och lite vattning av gräset så gav vi oss ut på nytt. Genast började det smälla...

vackra trosa skärgård

Dagens guidning

Vi lyckades kämpa ihop 8st gäddor idag trots det men tyvärr ingen vidare size på fisken. Jag släppte av grabbarna på Kråmö stugby där de ska dricka pilsner, bada bastu och grilla god mat för att sedan spendera natten i en mysig stuga. Imorgon åker de tillbaka till västerås...

härlig actionbild på min alukin pro fishing

Utmanande men roligt gäddfiske

Det var ingen lätt utmaning idag att ta sig an gäddfiske. De leker för fullt i vikarna och till råga på allt så var det solsken och helt vindstilla en bit fram in på eftermiddagen. Lite mer vind senare på dagen men då från nord...

alukin 650

Nya båten hämtad och inkörd

fter en mycket hektisk och stressig fredag så kunde jag tillslut sjösätta min nya fiskebåt för en provtur i Trosa. Motorn skulle köras in inför morgondagen då jag har mina första kunder i den nya båten...

Gäddpremiär

Jag var idag ute och riktade in siktet tillsammans med fiskeguide-kollegan Johan och idag var det gädda vi siktade på. Redan andra stoppet tog jag min första gädda för året och det blev en riktig liten tjockis som högg en röd/svart spinnfluga...

tak och pulpit på plats

Båtbygge del 6 - Pulpet och tak på plats

Den ser riktigt rejäl och gedigen ut! Nästa vecka ska även en 150 hk Suzuki på plats och jag kommer att ta premiärturen fredag nästa vecka och första kunderna redan lördag nästa vecka. Det ska bli sjukt kul att se och höra vad kunderna tycker om mitt nya maskineri...

skrovet färdigt

Båtbygge del 5 - skrovet färdigt

Nu är skrovet nästan färdigt. Grabbräcken, tofter, durk osv är nu på plats. Nästa veckan börjar de bygga på pulpet, tak osv. Jag åker dit nästa vecka och gör ett studiebesök. Jag har lite custom-detaljer som jag gärna vill vara på plats för att diskutera lite närmare...

sakta men säkert tar båten form

Båtbygge del 4 - Sakta men säkert

I morse kom det några nya bilder i inkorgen från min båtbyggare Peter Nikula. Jag trodde att de skulle ha kommit längre än så här vid det här laget men Peter trodde att hela skrovet skulle vara färdigt nästa vecka och att de då ska börja med pulpeten...

båten börjar ta form nu när friborden är på plats

Båtbygge del 3 - Friborden på plats

I och med båtmässan här i Stockholm så har arbetet med min båt avstannat lite då de fokuserat på mässan och båtarna som ställs ut där. Mässan är slut nu på söndag och därefter återupptas arbetet till fullo igen. Jag tycker dock att de har jobbat på bra och gör ett riktigt bra jobb...

kölsträckning på min alukin pro fishing klar

Båtbygge del 2

Idag fick jag ett mail från Peter Nikula från Alukin Aluminiumbåtar (min båtbyggare). Det stod kort och gott att de nu har gjort kölsträckningen av min båt och en bild bifogad i mailet...

plåtarna till min alukin utskurna

Båtbygge del 1 - Plåtarna utskurna

Som jag sa så har de nu börjat bygga min båt. De fick plåtarna för en vecka sedan och de har nu skurit till nästan alla detaljer. De beräknar kunna påbörja kölsträckningen i slutet av nästa vecka. Det ska bli riktigt roligt och intressant att se hur båten tar form och det blir ett studiebesök i verkstaden...